Урок 30 квітня

Тема уроку: Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.
Опрацюйте матеріал підручника §60
Перегляньте відео з теми

"Захист та збереження біосфери Основні заходи щодо охорони навколишнього середовища"


З появою на планеті  Земля біологічного виду найвищої організації - людини розумної (Homo sapiens), з її розвитком, міграціями, адаптацією і активізацією діяльності  - в біосфері почали розвиватись процеси особливого, антропогенного характеру.  
Порівняно коротким є життя „людини розумної”. Але як багато вона встигла! Що зробила з планетою, яка її породила! Ліси поступилися місцем пустелям, колись родючі долини перетворились на зарості бурянів, річки в найблагодатніших районах Землі обміліли. Страх перед людиною інстинктивно відчуває все живе.
         З самого початку поведінка людини мала характер підкорювача, насильника, споживача. І навіть коли вже стало зрозумілим, що світ братів наших менших повністю перебуває під владою людини, земні надра спустошені, а природа благає про порятунок -  навіть тоді людина не зупинилася і не замислилася над наслідком своєї діяльності. І ця діяльність поставила її, людину, перед важким вибором: або далі жити за принципом „після нас – хоч потоп”, - нехтуючи закони природи, або  ж розвивати те, що американський еколог О. Леопольд назвав „екологічною совістю”, тобто відповідальність за стан нашої планет перед наступним поколінням.
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо яким чином застосування екологічних знань у практичній діяльності людини дасть змогу значно зменшити антропогенний вплив на довкілля і при раціональному використанні природних ресурсів зберегти нашу планету для майбутніх поколінь.
         
Занотуйте в зошити

Щогодини на нашій планеті:
·       випадає 2000 т кислотних опадів у Північній півкулі;
·       1000 осіб вмирає від отруєння водою;
·       55 осіб отруюються та гинуть від пестицидів та інших хімічних речовин;
·       зникають 5-6 видів тваринного та рослинного світу;
·       5-7 млн. га продуктивної землі стає пустелею.
Щохвилини на нашій планеті:
·       знищується більше 50 акрів тропічних лісів;
·       використовується близько 45 000 барелів нафти;
·       в атмосферу виділяється більше 12 000 т вуглекислого газу.
 Чому так відбувається? До яких наслідків це може призвести? Чи можна зупинити процес знищення природи? Чи можуть діти 21 століття слухати спів соловя, насолоджуватись ароматами квітів, спостерігати за зірками, купатися в морі?
          Сьогодні  це зло приймає глобальні масштаби. І всі ці безповоротні процеси у природі нас дуже засмучують. 
Ми знаємо, що дуже часто приймаються рішення, наслідки яких є просто катастрофічними. Наприклад, великої шкоди Поліссю завдали науково необґрунтовані меліоративні заходи, осушування боліт. Внаслідок чого рівень ґрунтових вод знизився в середньому на 1,0 - 1,8 м, близько 50% малих річок стали жертвами необоротних змін стоку, у них значно зменшилася кількість риби та інших гідробіонтів. Як наслідок – Полісся, за оцінкою експертів, гине. До речі, страшного удару екосистемам Полісся завдала й Чорнобильська катастрофа.
          Прикладами випадків помилково прийнятих рішень є:
-        Побудова зрошувальних каналів на Півдні України ( Північно-кримський, Каховський, Краснознамянський). Через перезволоження, надлишок води в грунтах і їх засоленість гинуть дерева, поля, сади, виноградники.
-        Побудова АЕС в густонаселених районах ( ЧАЕС, Хмельницька, Рівненська, Запорізька).
-        Масове вирубування лісів в Карпатах призвело до зсувів грунту, селів, затоплення територій на Закарпатті.
-        Видобування сірки в Новому Роздолі на Львівщині – просідання грунту, утворення підземних пустот, в які провалюються житлові будинки. Штучні озера мають  глибину до 70 метрів.
-        Побудова ГЕС на Дніпрі і інших рівнинних річках ( Київське, Канівське, Каховське, Запоріжське  водосховища) перетворила їх на вловлювачів промислового бруду.
-        Військові склади поблизу населених пунктів;
-        Неправильне розорювання земель – повітряна та водна ерозія;
-        Використання гербіцидів та пестицидів (ДДТ) у с/г ;
-        Непристосовані місця для зберігання отрутохімікатів;
-        Забруднення річок промисловими відходами. Найзабрудненіші річки на території України: р. Либідь (Київ) – 300 підприємств викидають відходи у цю річку; р. Полтва (Львів);
-        Забруднювачі Дністра: „Хлорвініл” (м. Калуш), „Укрцемент” (м.Каменець-Подільськ), „Укрнафотохім” (м. Надвірна), Бурштинська ГЕС.

Одним із перспективних шляхів розвязання екологічних проблем сучасності є впровадження безвідходних технологій. Як зробити виробництво екологічно й економічно вигідним? Цю проблему спробують розвязати команди. Запропонуйте безвідходне виробництва: м’яса ВРХ, меблів, пластмаси, бавовни тощо. 
Екологічна криза є наслідком сумісної дії таких факторів, як неконтрольований демографічний вибух, виснаження природних ресурсів, активне зростання забруднень повітря, води і грунтів, які природа сама вже не в змозі знешкодити. Але дослідженнями соціологів і психологів було встановлено, що є інша, серйозніша причина екологічної кризи: це криза людського духу, це занепад духовності, надзвичайно низький рівень екологічної культури у цілих народів і націй, низький рівень екологічної освіти більшості урядовців та керівників в усіх країнах світу, загальний спад морального рівня протягом останніх десятиліть. Люди повинні зрозуміти, що сьогодні стратегія виживання одна – нова екологічна філософія життя.

         Пройдіть тестування з теми

Немає коментарів:

Дописати коментар